Mej milej se zdálo…
7.6.2008, 15.30-17.00 hod.
Klicperovo divadlo, Hradec Králové

Autoři pořadu a režie: Šárka a Tomáš Jehličkovi
Účinkují: Rosénka Praha
Kohoutek Chrudim

Sen je zážitek iluzí vytvářených mozkem během spánku v rámci procesu snění. Sny často ukazují události, které jsou ve skutečnosti nemožné nebo nepravděpodobné, a jsou obvykle mimo kontrolu spáče...

V TEJ NAŠEJ KUCHYNI - úsměvný taneční obrázek z kuchyňského prostředí
Ze snáře: Prázdný hrnec ve snu v rukou držeti – mnoho tance užíti

PÍSEŇ O PRACHY - ukaž, co umíš, a možná něco vyděláš...
Ze snáře: O peníze ve snu žebrati – se souborem na zájezdu býti

ČÓR NA CINKPLACE - „lup na místě srazu" pražské galérky - kasařů, kapsářů a jejich společnic
Ze snáře: Ve snu zloděje spatřiti – pražskou galérku blíže poznati

PÍSEŇ O KAFE - kdo tvrdí, že nemá rád kávu, musí být lhář, blázen nebo obojí!
Ze snáře: Nedostatkem kávy ve snu trpěti – vzácné hosty očekávati

NA BÁLE - každoročně pořádaný bál někde v moravské vesnici na přelomu 50. – 60. let minulého století
Ze snáře: Být ženou ve snu k tanci vyzván – šťastné chvíle zažíti

NESAHEJ MI NA KOLÍNKA... - lehce pohoršlivý výběr ze sbírek písní
Ze snáře: Ve snu s člověkem obcovati – z divadla rozrušen odcházeti

Choreografie Rosénka: Z. Cílová, R. Baboráková, D. Pavlíček
Hudební úpravy Rosénka: F. Cíl, M. Kratochvíl, M. Stupka, muzika Rosénky
Choreografie Kohoutek: Š. Jehličková, T. Jehlička, K. Trojanová, M. Vršecký, tanečníci Kohoutku
Hudební úpravy Kohoutek: I. Dostálová, O. Veselý, J. Voves



Neměl by být obsah snů postižitelný zákonem?
... a snáře i Freud raději mlčí...

Festivalový pořad věnovaný scénickému folkloru tentokrát pod názvem Mej milej se zdálo…připravili Šárka a Tomáš Jehličkovi. Autoři se nechali inspirovat nekonečným světem snů, iluzí, tedy vším, co se více či méně vymyká našemu kontrolovanému vědomí, našemu běžnému bdělému vidění světa kolem nás i v nás.

Úvod pořadu patřil drobným ochutnávkám, drobným písňovým bonbónkům s textovou náplní zlehounka napovídající, o čem všem se ten podvečer ve společnosti souborů Rosénka a Kohoutek bude snít. Hned v zápětí se začal odehrávat sen první, který patřil jídlu a roztančené kuchyni a který s lehkostí a nadhledem vytvořil obrázek nasycený rozličnými chutěmi i vůněmi. Pocit sytosti však záhy vystřídal hlad v podobě nikdy nekončícího hladu po penězích. V podání souboru Kohoutek se jednalo o lehce úsměvný sen o zahraničním zájezdu souboru, kde jak doufají, se jim podaří zapůsobit na obecenstvo a získat tak nějaký ten penízek na ošacení. Choreografie postavená především na „loudivých“ textech a tanci jako prostředku pro výdělek nepostrádala vtip ani hravost. Každá mince však má dvě strany. Co jeden jen těžce získá, druhý si bez okolků vezme, ukradne. Sen o krádeži, neboli „Čór na cinkplace“ je název choreografie souboru Rosénka, v níž se střídají pohybový i hudební projev, čerpající svůj námět ze života pražských kasařů, kapsářů a jejich společnic. Místy až taneční groteska věrohodně vykresluje absurdní situaci okradení zloděje zlodějem. Výrazově přesvědčivé provedení, zejména v hlavní postavě životem protřelé ženy, nabízí vesele neveselou příležitost nahlédnout do života na okraji společnosti.

Změnu nálady přinesla „Píseň o kafe“, která zde měla současně svou premiéru. Turecko-česko-kolumbijská kávová fúze souboru Kohoutek je do značné míry ódou na tento lahodný, kosmopolitní nápoj, jehož stálý palčivý nedostatek je k oboustranné spokojenosti vyřešen muži, kteří přivážejí kávu z různých koutů světa. Mísení orientálních tureckých hudebních i tanečních motivů s jihoamerickou živelností je jako z mírně bláznivého snu, do něhož vám z dálky zavoní čerstvě namletá káva. Od pozvání na kávu není až tak daleko k pozvání na taneční bál, kam nás přivedla Rosénka. Jejich choreografie „Na bále“ je jakousi vzdálenou, zdařile uchopenou vzpomínkou na tanečně společenskou událost moravské vesnice někdy před padesáti lety s typickým repertoárem tanců i situací. Vždyť každá taková taneční příležitost je současně hlubokou sondou nejen do života celé vesnice, ale i soukromí zúčastněných. Kolik jen toho člověk na sebe v tanci prozradí … A je ochoten prozradit mnohem víc! Motivaci pro taneční vyjádření „lehce pohoršlivých“ textů našel Kohoutek ve sbírce Jana Jeníka z Bratřic. Krátká videoprojekce zachycující členy souboru a jejich osobní výpovědi nás ještě před samotným začátkem závěrečné choreografie večera měla ujistit, že rozhodně nejsou nijak neslušní a že určitě není proč se v následujících minutách červenat. „Není sprostý ten, kdo zpívá sprosté písně“ je věta, která uvedla hudebně taneční kompozici nazvanou „Nesahej mi na kolínka“. Ta se řadí k takovým jevištním tvarům, které se pokoušejí používat taneční folklorní materiál v širokém výběru a představit jej v nových souvislostech. Také zde se ukázala především hravost, odvaha, chuť tancovat a přitom bavit sebe i ostatní.

Závěr pořadu opět patřil zpěvu, při němž se sešli členové obou souborů. Písně s lehce pohoršlivými náplněmi mírně pikantně tento podvečer uzavřely.

Pozdní hradecké odpoledne věnované scénickému folkloru letos přineslo především zajímavá srovnání rozličných přístupů ke scénickému zpracování lidového umění, ukázalo jak široké může být a je dnešní vnímání lidovosti a jejího jevištního vyjádření. Přestože byl pořad sestaven z repertoáru dvou rozdílných souborů, jako celek působil zásluhou zdařilého režijního uchopení kompaktně a nepostrádal přirozený spád.


Kateřina Černíčková

 
ProgramProgram
ÚčinkujícíÚčinkující
Minulé ročníkyMinulé ročníky
Ročník 25. 2016Ročník 25. 2016 2016 Program2016 Program 2016 účinkující2016 účinkující 2016 Programova rada2016 Programova rada rocnik-24.-2015rocnik-24.-2015 2015 program2015 program 2015 Ucinkujici2015 Ucinkujici 2015 Programova rada2015 Programova rada Ročník 23. 2014Ročník 23. 2014 2014 Program2014 Program 2014 Účinkující2014 Účinkující 2014 Programová rada2014 Programová rada Ročník 22. 2013Ročník 22. 2013 2013 Program2013 Program 2013 ucinkujici2013 ucinkujici 2013 programova rada2013 programova rada Ročník 21. 2012Ročník 21. 2012 2012 program2012 program 2012 ucinkujici2012 ucinkujici 2012 programova rada2012 programova rada Ročník 20. 2011Ročník 20. 2011 2011 Program2011 Program 2011 Účinkující2011 Účinkující 2011 Programová rada2011 Programová rada Ročník 19. 2010Ročník 19. 2010 2010 Program2010 Program 2010 Účinkující2010 Účinkující 2010 Programová rada2010 Programová rada Ročník 18. 2009Ročník 18. 2009 2009 Účinkující2009 Účinkující 2009 Programová rada2009 Programová rada 2009 Program2009 Program Ročník 17. 2008Ročník 17. 2008 2008 Program2008 Program 2008 Účinkující2008 Účinkující 2008 Rada2008 Rada Ročník 16. 2007Ročník 16. 2007 Ročník 15. 2006Ročník 15. 2006 Ročník 14. 2005Ročník 14. 2005 Ročník 13. 2004Ročník 13. 2004 Ročník 12. 2003Ročník 12. 2003 Ročník 11. 2002Ročník 11. 2002 Ročník 10. 2001Ročník 10. 2001 Ročník 09. 2000Ročník 09. 2000 Ročník 08. 1999Ročník 08. 1999 Ročník 07. 1998Ročník 07. 1998 Ročník 06. 1997Ročník 06. 1997 Ročník 05. 1996Ročník 05. 1996 Ročník 04. 1995Ročník 04. 1995 Ročník 02. 1993Ročník 02. 1993 Ročník 03. 1994Ročník 03. 1994 Ročník 01. 1992Ročník 01. 1992
KontaktyKontakty
FotoarchivFotoarchiv
Programová radaProgramová rada